Saturday, July 30, 2011

harapan ramadhan

suatu malam, hasan termenung sendirian di halaman rumah.bertemankan rokok daun serta secawan kopi tanpa gula, hasan berperang rasa.masalah yang kian membelenggui diri semakin hari semakin merobek jiwa remajanya.selama 18 tahun dia hidup di dunia, ini masalah yang kedua terbesar dihadapinya.hasan benar-benar buntu.

dulu, hasan hampir gila bila kura-kura kesayangannya mati lemas dalam bekas makanan.seminggu lebih hasan tiada selera makan.dan seminggu lebih itu juga tidurnya bertemankan mimpi ngeri; kura-kura gergasi sebesar mesin padi datang menuntut nyawa darinya.terjaga saja dari tidur, hasan terjerit-jerit umpama kucing dipijak ekornya.berlinangan airmata sampai basah bantal.

tapi kini hasan sedang berperang dengan masalah melibatkan hati dan perasaan.zabedah.ya zabedah.anak dara sunti pak kasim.nama yang sering berterbangan dalam kotak fikirannya.tiap malam sebelum tidur, hasan pasti memikirkan soalan yang diajukan zabedah tempoh hari."puasa tahun lepas hasan dah ganti belum?".hasan hanya membatukan diri ketika menerima soalan pembunuh dari pujaan hatinya.

"macam mana nie? puasa tahun lepas masih berbaki 12 hari.haishh tue la.kerja sampai tak ingat dunia.fikir nak nikah je.haishhh" getus hasan dalam hati.

*selamat berpuasa kepada kawan-kawan yang beragama islam.

15 comments:

dill said...

Salam Ramadhan Al-Mubarak buat awak :)

dill.

Cik Cekodok said...

selamat lah semua.

Nurarnida Sabrina said...

hassan tuh kau ke.HAHAHA

Afiq Ah said...

cepat cepat lah ganti ;)

penjajah minda said...

dill: cikgu jangan monteng puasa lak

cekodok: moga-moga

nurarnida: bukan la

afiq: hasan cakap tak sempat

monologtinism said...

macam mana hasan boleh tinggal 12 hari puasa?

kecik lagi ni.
ho kecik kecik dah gatai ngan anak pak kasim naa..

biasa ni.

Mutiara Bernilai said...

hassan kne bayar fidyah ni,,

huhu~ lamenye 12 hari


salam ramdahan ye awak,,

sang mantan, said...

bayar fidyahh yer hasan.

Interview aritu okay je. limabeasminit je setel. tak de soalan berat pun. Tan cakap tunggu nanti Amy call.

penjajah minda said...

monolog: hehe

mutiara: salam ramadhan jugak

mantan: bagus-bagus

perempuan virgin said...

selamat menikmati ramadhan

penjajah minda said...

virgin: selamat untuk kau jugak.

~Cahaya Hati~ said...

selamat berpuasa... :)

penjajah minda said...

cik hati: selamat juga untuk kamu

biLa aKu muLa mEmbEbeL.. said...

haha.. sampai sekarang aku masih mencari2 kaitan antara kura-kura yang mati dengan bedah.
ayoo~

penjajah minda said...

bebel: haha kura-kura tue nama samaran bedah. tapi dalam cerita nie takde langsung kaitan.hehe