Monday, October 10, 2011

pawana

pak abu membetulkan kopiahnya.rokok daun yang dikepit di celahan jari dihala ke bibir hitam.lalu disedut saki baki asap yang tinggal.dihembus dengan perlahan mengikut rentak angin petang.agak panas suasana di warung kopi milik pak jabit petang tue.boleh katakan semuanya bermuka serius kecuali abu hurairah yang sibuk melayan facebook dalam ipad2 yang dibeli di osama bundle.kejap-kejap tersengih.kejap-kejap tersenyum kambing.

"apa kabo orang kampong?!" husin seakan menjerit tatkala tiba dengan motor handle basikalnya.namun teguran husin disambut sepi oleh pak abu dan lain-lain.masing-masing menyepi.seolah semuanya sedang berkabung.husin tercengang seketika.dalam kepala otaknya tergantung bermacam persoalan.husin menongkat motor lalu mengambil tempat sebelah usop.tiba-tiba pak abu bersuara.

"kalau kome sume dah kabo ghupe itu, teman pun dah malas nak panjang-panjang cerita.belanjawan tahun 1988 kampung pisang nie, teman tarik balik.bior pak jabit dengan usop je yang buat.teman kan dah tua.teman patut rehat je kat rumah.tak gitu abu hurairah?".abu hurairah masih lagi seperti tadi.kejap-kejap tersengih.kejap-kejap tersenyum kambing sambil menekan-nekan ipad2nya.dalam hati husin "oh patut la.ramai yang tak puas hati dengan belanjawan kampung tahun depan ghupenye."

13 comments:

monologtinism said...

huh.
kasihan la dekat pak abu.
bibir hitam. jantung pun hitam

dill said...

"kalo kome sume udah kabo ghupe itu, ate teman pun udoh maleh nak panjang-panjang ceghite. belanjawan tahun 1988 kampung pisang ni, teman taghik balek. yo pak jabit dengan usop je yang byat. teman kan udah tue. teman patut rehat je kat ghumah. tak gitu aby hurairah?"

haha.

dill.

ILA HonEyBuNNy said...

teman pun nak berehat jugak lah...hehe...

penjajah minda said...

monolog: erk no komen.

dill: haha aku memang failed cakap perak.hehe

cik bunny: jom rehat bersama kitkat

Waqheh said...

keh3...belanjawan edisi kampong pisang ke kampong bakar kapoq sg layar beb? lu sentuh osama bundle gua tingat dulu..barang kat situ ok...la hancoqqqqqqqqq

Qaseh dalia adelia said...

haha kesian pak abu ..
mana boleh rehat , kena kerja lagi lah

Tukang Karut said...

teman ras ateman faham... dua kali baca teman rasa teman tak faham... tiga kali baca teman garu garu dagu... owh... apakah?

delarocha said...

kita bakor jeeee..tanam pokok cili... untung

a.samad jaafar said...

hihihi..menarik jugak citer lu, bro..

penjajah minda said...

waqheh: dulu cukup femes osama bundle nie.haha

qaseh: haha

tk: haha masing2 punya pahaman.layan.

delarocha: tanam pisang la.nama pun kampung pisang.hehe

a.samad: tanx!

ghost writer said...

nampaknya kawasan perkampungan akan terus jadi kampungan.

HEROICzero said...

berkerut juga gua ni .

penjajah minda said...

ghost: macam tue la gamaknya

heroic: apa hal berkerut bro?