Sunday, June 19, 2011

zahir tak terucap

kalau bercakap pasal kebal, leman memang orangnya.seluruh kampung tahu leman memang kebal.semenjak khatam menuntut ilmu batin dengan mahaguru sarip, semua ceruk kampung mencanang cerita leman.orang-orang kampung menggelarnya leman gajah.tiada ditahu apa kaitan gajah dengan kebal.

dulu, kampung leman pernah diterjah seekor harimau.habis berselerak orang-orang kampung lari sembunyikan diri.tapi leman tidak.dia menanti dengan muka yang langsung tiada gentar.bila harimau tu menerkam, leman dengan pantas menangkap lalu memeluk kepala harimau tersebut lantas merebahkan harimau itu ke tanah.mungkin kerana terkejut, harimau itu bertempiaran lari masuk ke hutan.

sebelum cerita leman bergusti dengan harimau, leman pernah menangkap orang minyak.lunyai orang minyak tu dikerjakan leman.mulanya leman cuma buat endah tak endah.tapi selepas tipah, anak dara pak mat dirogol, leman tak duduk diam.habis satu kampung diamuk mencari orang minyak.manakan tidak, sudah lama leman mengidamkan tipah.akhirnya orang minyak juga merasa.

tapi itu cerita 5 tahun lepas.sekarang heboh tentang cerita leman gajah bunuh diri.karim besi jumpa leman menangis teresak-esak ditepi reban ayam pak kaduk.ditangannya pisau toreh getah.disebelahnya tali lembu yang sudah putus.bila ditanya kenapa menangis, leman menjawab.

"aku sayang dia.aku cinta dia.tapi dia mintak putus.aku nak bunuh diri tapi tak mati."

2 comments:

Kisah Hati said...

hehehe.... rugi si leman... kebal memakan dirinya... kerana cinta... si leman yang kebal pun jadi lemah...

penjajah minda said...

hehe paham je kan