Friday, November 11, 2011

november rain

karim menjenguk ke luar tingkap kereta.memerhatikan deretan kereta yang bersidai di tepi jalan.sepertinya seakan ada pesta ria yang sedang berlangsung.karim menoleh ke arah seman yang sedang memberi tumpuan pada jalan.mengimbangi kereta sambil sesekali menoleh ke arah cermin pandang belakang dan sisi.karim teringat satu cerita mengenai seman, sahabat yang sudah hampir 12 tahun bersama menempuh suka duka kehidupan bersama-sama dengannya.pada orang lain seman mungkin seorang yang keras kepala dan banyak mengikut hati.cakap lepas dan kuat merungut.namun bagi karim, luar dalam diri seman sudah dapat dia hafal.dia lebih kenal seman berbanding orang lain.

cerita bermula ketika karim dan seman masih di bangku sekolah menengah.sama-sama satu sekolah tapi berlainan kelas.seman ada menaruh hati pada seorang budak perempuan bernama mira, budak kelas karim.tapi seman malu untuk membuat luahan hati jadinya, seman meminta tolong karim.sebagai seorang sahabat, karim menolong seman seberapa daya yang mampu.segala gerak geri mira dikhabarkan pada seman.dalam masa yang sama memberi semangat pada seman untuk berterus terang tentang perasaannya pada mira.satu pagi, karim memberitahu mira yang seman mahu berjumpa waktu rehat di kantin.seperti yang dijanjikan, mira datang bertemankan tiga orang kawan perempuannya.manakala seman hanya berseorang.seman menarik nafas sedalamnya dan terus memberitahu tentang perasaannya pada mira.dari jauh karim memerhati kelakuan mereka berlima.

dari jauh karim hanya memerhati kelakuan mereka.tak lama kemudian mira dan teman-temannya berlalu meninggalkan seman.karim bergerak menuju ke arah seman.wajah seman sedikit mendung.sebelum sempat karim membuka mulut seman bercerita."aku dah luahkan apa yang aku pendam.walau ambil masa selama 3 tahun untuk tue.tapi ternyata mira pun mengambil masa yang sama lama dengan aku untuk beritahu tentang perasaan dia." seman diam sekejap lalu menyambung."mira sukakan kau, bro.3 tahun dia pendam." karim tersentak.jantungnya seakan terhenti.dalam kepalanya bermacam-macam soalan.seman menepuk bahun karim."elok la tue bro.kau pun tak pernah bercinta.apa kata kau on je dengan mira.pasal aku kau jangan risau.aku ok.cuma aku mintak kau jaga mira sebaiknya.ok?"

"woi kau pehal ushar aku camtue? nak kena terajang? nie kita dah sampai.turun cepat." karim tersentak.dengan kadar segera karim meloloskan diri keluar dari kereta.seman menunggu karim sambil mencekak pinggang.karim hanya senyum malu."nie pehal senyum kambing ngan aku lak? nak kena lempang? yang kau tinggal bini kau dalam kereta tue buat apa? cepat la bawak masuk hospital.kang terberanak pulak dalam kereta aku." seman membebel.karim hanya menggaru-garu kepalanya yang tak gatal.terlupa pulak akan bininya, mira yang sarat mengandungkan anak sulung mereka.

16 comments:

dill said...

sahabat.

dill.

pisau belati said...

Pembunuh Tanpa Bayang :

sahabat yang berjenis ini sukar di cari.besar pengorbanan dia tu...

harap seman bertemu dengan seseorang yang sama baik dengannya nanti.

=)

Tukang Karut said...

:)

garu2 kepala...

april said...

huh..wujud lagi ke manusia macam seman sekarang ni ?

Waqheh said...

karim benzema ke?

Pondok Usang said...

lagu jamming...

Prasetyo said...

Nice blog posting. I'm just blogwalking and very interesting to stop here and read your post. I like this.

But, dont forget to give us your comment into my blog ya.

Thanks for share.

ILA HonEyBuNNy said...

ada ka laki lupa bininya?heheheh

Fatimah Ali said...

kalau ada sahabat macam seman tu, aku pon still ada dengan Pendi.

blog-tips-kurus said...

lagu November Rain best. tak sangka ade cerpen juga.. ;)

MR . ORLANDO AHMAD said...

malu ni kadang2 bleh makan diri kalo tak reti handle huhu

Mutiara Bernilai said...

cr kan org mcm seman utk aku satu..bley? hehe..gurau je,

hm. sahabat, selayaknya seorang sahabat, begitulah rentaknya..kan?

.::syifa::. said...

macamana nak cari sahabat macam seman lagi dlm dunia hari ni? ada ke?

monologtinism said...

flashback masa lalu
mensyukuri nikmatnya yang beribu~

IZNIE said...

aku punya sahabat gaya itu.
dan aku sgt menyayanginya :)

intan.maisarah said...

Alahai..
Ada lagi kah sahabat seperti itu?