Thursday, June 14, 2012

ku membisu

petang tue agak redup.aku mengagak sekejap lagi mesti awan akan memuntahkan isi yang berupa cairan ke dada bumi.aku mempercepatkan langkah menuju ke tenggiling putih kesayangan aku.sewaktu mahu melintas ke seberang jalan dimana aku tinggalkan tenggiling putih, aku terdengar suara memanggil.sekilas aku menoleh.gadis yang berada di salah satu meja makan starduck itu melambai ke arah aku.sambil membuat muka hairan bin ajaib, aku menunjukkan jari telunjuk ke arah badan sendiri untuk memastikan orang yang dilambai gadis tersebut adalah aku.gadis tue mengangguk lalu aku lambat-lambat berjalan ke arahnya.

hampir saja aku ke arah gadis tersebut, aku kaget."doli? lain benar gayanya.macam mana aku boleh tak perasan?" sempat lagi aku bermonolog.ada seorang gadis turut bersama dengan doli yang aku kira sebaya dengannya.gadis tue memakai seluar jeans dan berbaju t warna kelabu dengan handbag/bag seperti budak-budak basikal kaler maler.manakala doli pula mengenakan baju kebaya moden berwarna biru laut tanpa hijab.sungguh doli terlihat seperti bidadari yang sering muncul dalam mimpi aku.

tatkala aku sampai pada mereka, doli bangun lantas menghulurkan tangan untuk bersalam.aku menyambut lambat-lambat.saat tangan doli dalam genggaman aku, doli merendahkan kepala lantas meletakkan dahi di antara tangan dia dan tangan aku.layaknya bagai seorang adik bertemu abang.gadis disebelah doli pula pantas bangun lalu menyambar tangan aku dan meniru perlakuan doli sebentar tadi.tak semena-mena dada aku kembang kucup.terharu? bangga? heh jangan cakap la.

doli memperkenalkan aku pada gadis disebelahnya.namanya lily.aku cuma tersenyum sambil mempersilakan mereka duduk.aku berganjak sedikit ke belakang untuk mengambil kerusi kosong di meja belakang.setelah memastikan tiada empunya, baru aku menarik kearah meja doli dan lily.aku terdengar doli berbisik pada lily "nie la bro xxex aku aku selalu cerita tue." lily kelihatan hanya mengangguk lemah.aku jadi curiga dengan perlakuan doli.takpa lah.balik nanti aku tanya sendiri dengan doli.

bersambung....

5 comments:

lieynanilaz said...

bila ternampak doli umpama bidadari...ada getaran dalam hatikah!!...haha.

Bunga said...

cepat sambung gua tk sabar nak tahu cerita .

fadh leyanie said...

starduck famous suatu ketika dahulu.doli dan lily aku pasti doli lagi cun :P next episode---

Eya Azmi said...

Jangan lupa tanya

si kiut lavender said...

ku menanti sambungannya