Monday, January 9, 2012

sahabat sejati


selepas beberapa minit aku balas mesej doli, pintu rumah aku diketuk agak kuat.segera aku bangun menuju bilik.aku sarung kain pelekat dengan singlet untuk menutup badan aku yang agak menggiurkan.setelah itu baru aku membuka pintu.doli mencebik.marah sebab aku lambat buka pintu.

doli melangkah pantas menuju ke sofa di ruang tamu terus melabuh bontotnya.aku mengambil tempat di sebelahnya sambil mencapai kotak helang merah putih.doli pandang aku dengan muka hairan."bro tawu ke pakai kain pelekat?" aku tersenyum sipu sambil pandang ikatan kain pelekat yang macam ikatan kain batik.siap tuck in singlet lagi.

aku: so apa yang kau pening sangat nie?
doli: kawan doli nie.doli risau tengok dia.belajar entah kemana.kelas pun asyik monteng jek.asyik nak berkepit dengan balak je keja dia.
aku: kau dah nasihat dia?
doli: dah.tiap kali jumpa doli selalu tanya pergi kelas ke tak.then doli ceramahkan dia sikit.
aku: kau tawu? kita boleh bawak kuda ke sungai.tapi kita tak boleh nak paksa kuda tue minum.
doli: ha? apa kena mengena kuda ngan kawan doli?
aku: haishh.maksudnya kita boleh tegur je.tapi kita tak boleh paksa dia ikut cakap kita.
doli: dah tue camne bro?
aku: kau dah jalankan tugas kau sebagai kawan.tue sudah cukup.yang lain serahkan pada tuan punya badan.

doli mengangguk sambil bangun menuju ke pintu rumah dengan wajah sedikit kelegaan.aku bakar sebatang nyawa dan sedut sedalam-dalamnya.teringat perbualan aku dengan kawan doli enam bulan lepas.macam dejavu.cuma wataknya tertukar antara doli dengan kawannya.aku senyum sendiri sambil mendongak ke atas.tiba-tiba doli terpacak depan aku.terangkat sedikit kaki aku gara-gara terkejut."thanks bro! tadi lupa cakap." aku balas dengan senyum.

10 comments:

dill said...

nice one, awak :)

dill.

si ngokngek said...

lumrah manusia mmg begitu..lg ditegur lg menjadikan..
btw susah kot nk carik kawan mcm doli tuh..HAHA

eyqa amin said...

pepatah tue....wat aq t'igt kt ayah...
ayah ckp mcm tue laa...lebey kurang.
kita boleh bawak kuda pergi pantai..jalan2, tapi...bila dye haus..kota xboleh nak pksa dye minum air laut tue...blablabla....
miss my ayah...='(

Tukang Karut said...

nice one, awak :)

Tukang Karut.

Titisan Hujan said...

nice one, awak :)


Titisan Hujan

si para para said...

nice one, awak :)

penjajah minda said...

dah ramai yang kena virus dill nie.hehe

Itu Aku said...

tq bro..
:)

SpitItOut said...

yg mcri n perlukan harus dberi, patuh x patuh nasib tuan empunya badan to accept or not.

3no gr33ny said...

kata dulang paku serpih??